Koniec promu na Odrze. Ruszyła kluczowa budowa mostu
Od kilkudziesięciu lat mieszkańcy, rolnicy i piesi musieli korzystać w Grzegorzowicach z promu, aby przeprawić się przez Odrę
Ta sytuacja niedługo się zmieni, gdyż władze województwa przeznaczyły prawie 300 milionów złotych na budowę jednego z największych mostów w regioniei. Tym samym do historii przejdzie prom kursujący na Odrze od czasu, gdy w 1945 roku most został wysadzony przez wojska niemieckie. Teraz władze województwa śląskiego rozpoczęły budowę mostu, który będzie miał długość ponad 630 metrów. Po zakończeniu budowy jedyna przeprawa promowa w sieci dróg wojewódzkich województwa śląskiego zostanie zlikwidowana.
Na razie jeszcze prom kursuje między Grzegorzowicami w gminie Rudnik (na lewym brzegu) a Ciechowicami w gminie Nędza (na prawym brzegu). Jest to jedyna tego rodzaju przeprawa na śląskim odcinku drugiej co do długości rzeki w Polsce. Prom znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421 łączącej Nędzę w powiecie raciborskim ze Szczytami koło Głubczyc.
Brak stałej przeprawy przez wiele powojennych lat stanowił problem dla mieszkańców obu gmin. Wielu rolników ma pola po drugiej stronie Odry, a przeprawa promowa jest często unieruchamiana przez zbyt wysoki lub zbyt niski stan wody w rzece. W sezonie zimowym i wiosennym pływanie promu bywa niemożliwe z powodu lodu na rzece, jak wyjaśnia Ryszard Pacer – rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Nowy most będzie miał znaczenie nie tylko lokalne. Umożliwi transport tranzytowy bez konieczności wjazdu do Raciborza oraz ułatwi dojazd do atrakcji turystycznych gminy Rudnik, takich jak ruiny pałacu rodziny von Eichendorff w Łubowicach czy ruiny pałacu w Sławikowie.
Po zakończeniu budowy mostu, jedyna przeprawa promowa w sieci dróg wojewódzkich województwa śląskiego zostanie zlikwidowana. Most będzie miał długość 633,6 metra i składać się będzie z 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 metrów. Powstaną także nowe drogi prowadzące do niego, które wraz z mostem będą miały 2,7 kilometra długości. Projekt zakłada też, że wraz z mostem i nową drogą powstaną także skrzyżowania z istniejącą siecią dróg, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe i oznakowanie. Zaplanowano także odwodnienie, drenaż, oświetlenie, przejazdy gospodarcze, przepusty oraz urządzenia ochrony środowiska. Budowa mostu i dróg dojazdowych ma zostać zakończona w ciągu trzech lat, a koszt inwestycji wyniesie 293,7 miliona złotych. Wykonawcą wyłonionym w przetargu jest firma Strabag Infrastruktura Południe.