Spółka się chwali, mieszkańcy przeciw. „Nie chcemy tu biogazowni!”

Centrum Zielonej Energii w Rybniku opublikowało wizualizacje planowanej biogazowni i – jak podkreślają przedstawiciele spółki – to element zapowiadanych zmian w komunikacji z mieszkańcami oraz odpowiedź na wcześniejsze zarzuty dotyczące braku transparentności
Tyle tylko, że Niewiadomianie kompletnie nie wierzą w zapewnienia CZE. Instalacja, która ma powstać w dzielnicy Niewiadom, od początku budzi kontrowersje, przede wszystkim z powodu lokalizacji – w sąsiedztwie domów, szkoły, boiska, rzeki Nacyny i Zabytkowej Kopalni Ignacy.
Lokalizacja jest fatalna i spowoduje problemy i u nas, i w Rydułtowach – twierdzą mieszkańcy
Bardzo zależało nam na tym, by projekt nie tylko spełniał wymagania techniczne, ale też odpowiadał na potrzeby społeczności lokalnej i był wizytówką odpowiedzialnego podejścia do transformacji energetycznej – mówi z kolei Adam Ciekański, prezes Centrum Zielonej Energii
Zgodnie z zapowiedziami, biogazownia ma być w pełni zautomatyzowana i cyfrowo monitorowana, a zastosowane rozwiązania technologiczne mają ograniczyć do minimum wpływ instalacji na środowisko. Projekt przygotowała Pracownia Projektowa Archiplan.
O szwankującej komunikacji i biciu się w piersi to my już słyszymy od dawna. To nie jest pierwszy raz. Nie zmieniło się i nie zmienia się nic. Było jedno tylko spotkanie Rady Interesariuszy – w grudniu. I to wyłącznie dlatego, że wiceprezydent Kiljańczyk powiedział, że ciągle rozmawia z mieszkańcami i trzeba było to udowodnić. Nie zmieni się nic. Nie wierzymy w to na razie – mówią przedstawiciele mieszkańców
Kolejne spotkanie Rady miało miejsce w czwartek (10 kwietnia; nagranie materiały odbyło się dwa dni wcześniej, stąd goście o naradzie nie wspominają – przyp. red.) i będziemy się naprawdę starać, by komunikacja była na innym poziomie – mówi Mariola Michalska, Główny Specjalista ds. PR w CZE
Spółka CZE odpiera też dalsze zarzuty mówiąc, że spełniła również drugą ze swoich wcześniejszych deklaracji – uruchomiła specjalny adres e-mail: pytania@czerybnik.pl, na który mieszkańcy mogą przesyłać pytania i wątpliwości związane z inwestycją. Pokazano też, jak ma wyglądać biogazownia.


Wygląda więc na to, że choć spółka wykonała kilka kroków w stronę poprawy relacji z mieszkańcami, problemem pozostaje fundamentalna różnica zdań co do lokalizacji inwestycji. Czy wizualizacje, technologia i otwartość na pytania wystarczą, by przekonać nieprzekonanych? Czas pokaże.