Wiadomości

Kontrola komunikacji w Rybniku: nie jest źle, ale ma być bezpłatnie

Komisja Rewizyjna skontrolowała komunikację miejską w Rybniku. Nie stwierdzono nieprawidłowości, ale są rekomendacje i postulat wprowadzenia komunikacji nieodpłatnej

Komisja Rewizyjna Rady Miasta Rybnika zakończyła pierwszą w 2025 roku kontrolę, której przedmiotem była działalność Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Rybnika – ze szczególnym uwzględnieniem transportu zbiorowego. Kontrola nie wykazała nieprawidłowości, jednak Zespół Kontrolujący sformułował konkretne rekomendacje dla poprawy jakości komunikacji miejskiej.

Kontrola była realizowana w ramach uchwały nr 150/IX/2024 z dnia 28 listopada 2024 roku i trwała od 1 stycznia do 31 marca 2025 roku. Zespół Kontrolujący w składzie: Andrzej Sączek, Andrzej Wojaczek, Marek Florczyk i Tadeusz Białous, szczegółowo przeanalizował dokumentację budżetową z lat 2022–2024, strukturę zatrudnienia w Wydziale Komunikacji oraz realizację przewozów miejskich.

Zespół spotkał się m.in. z Naczelnik Wydziału Hanną Lach, Katarzyną Wolny oraz Bartoszem Mazurem – głównym specjalistą ds. transportu. Dodatkowo przeprowadzono ankiety wśród mieszkańców – zarówno w formie papierowej, jak i online – oraz przeprowadzono próbę terenową, korzystając z miejskich autobusów.

Z danych wynika, że dochody z biletów w 2024 roku wyniosły ponad 12,1 mln zł. Równocześnie rosną wydatki na transport – tylko w 2024 roku miasto zapłaciło za usługi przewozowe ponad 63 mln zł. Wzrost kosztów widać także w uśrednionej stawce za tzw. wozokilometr – dla miejskiej spółki Komunikacja Miejska Rybnik to już 21,79 zł, podczas gdy dla firm prywatnych stawki wynoszą odpowiednio 12,05 zł (Kłosok) i 10,90 zł (Mikrus).

W 2024 roku na przewoźników nałożono kary umowne o łącznej wartości niemal 270 tys. zł – najwięcej na firmę Kłosok (202 tys. zł). Najczęstsze uchybienia to m.in. nieuzasadnione opóźnienia, brak zatrzymania się na przystanku czy brak klimatyzacji.

Zespół Kontrolujący nie doszukał się nieprawidłowości w Wydziale Komunikacji – czytamy w oficjalnym protokole kontroli

Jednocześnie komisja wskazała na potrzebę większego zaangażowania mieszkańców w proces planowania transportu.

Rekomendujemy opracowanie formy konsultacji przy procedowaniu zmian Rozkładu Jazdy lub opracowywaniu nowego. Zgodnie z intencją powołania Spółki Komunikacja Miejska Rybnik sp. z o.o. należy wnikliwie przeanalizować jej funkcjonowanie z uwzględnieniem przedstawionych wyników ekonomicznych jak i stwierdzonej jakości świadczonych usług i eksploatacji nowoczesnego taboru – zaznaczono

Załącznikiem do protokołu jest również raport z przeprowadzonych ankiet pasażerskich, zawierający opinie mieszkańców na temat jakości transportu zbiorowego w mieście. Wszystkich zaskoczył jednak przedwczoraj radny Andrzej Sączek, który na sesji Rady Miasta oświadczył, że transport publiczny w Rybniku – wzorem Żor czy Jastrzębia – może bez większych problemów być nieodpłatny.

Stać nas na to, pokazuję konkretnie, jak i gdzie zaoszczędzić, by w Rybniku była komunikacja bezbiletowa, bezpłatna – powiedział A. Sączek

Co na to władze Rybnika? Do sprawy będziemy wracać.

Powiązane artykuły

Jeden komentarz

  1. „…przeprowadzono próbę terenową, korzystając z miejskich autobusów…”- leżę i kwicze. To tak na poważnie, co nie? A konduktor się pojawił? 🙃

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button